Ulus Baker’in 9 dersten oluşan “Sanat ve Arzu” başlıklı seminer dizisinin, 24 Şubat 1998 tarihinde gerçekleşen ikincisi.
“1998 yılında ODTÜ-GİSAM’da verilmekte olan seçmeli derslere paralel olarak hem GİSAM öğencilerinin hem de dışandan gelen dinleyicilerin katılımıyla, görüntü kayıtlarına göre haftada bir gün yaptığı anlaşılan bu seminer dizisinde Ulus Baker; 17. yüzyıldan başlayıp Kant’la devam eden modern özneleşme süreçlerini Deleuze’ün kılavuzluğunda, eleştirel kuramın yardımıyla ele alıyor, sonra resmin, özellikle de filmin imge üretme, anlam üretme düzenekleri üzerinde duruyor; araştırmanın baştan sona yönetici fikri ise affect.”
Bu videonun içeriğindeki temalar:
Düşüncenin “kurtarılması”. – 17. yüzyılın sonsuzluk düşüncesi. – Descartes’ta insanın evrenin merkezi hâline gelmesi; cogito ve kuşku yöntemi. – Encyclopedia. – Leibniz’in cogito ve öznellik eleştirisi. – Mikroskobun ve mikro sonsuzluğun keşfi; sonsuz kompozisyon fikri ve Barok estetiğine yansımaları. – Leibniz’in tesadüfi karşılaşmalar olarak kent fikri; natürmort ve manzara resminde tesadüfi karşılaşmalar. – Hegel’de “kötü sonsuz”. – Rönesans perspektifi: homojenleştiren göz. – Leibniz ve göreliliğin derin anlamı. – Perspektiften ikinci kopuş: empresyonistler; bir bakış açısına yerleşmek, empresyonistlerden kübistlere giden yol: kolaj. – Leibniz’in “mümkün dünyalar”ı, yeter sebep ilkesi.
Seminer dizisinin genel bilgisi, video içeriğindeki temalar Tansu Açık‘tan alındı. Video kesintilerinin olduğu yerlere dair düşülen notlar, sesin deşifresi ve daha fazlası için Tansu Açık’ın editörlüğünde İletişim Yayınları’dan Sanat ve Arzu başlığıyla 2014’te yayımlanan kitap incelenebilir.