Kabul edelim etmeyelim, şu son 20-30 yıl içinde yeni bir nesil yetişmiştir; toplumumuz dünyadaki derin değişikliklere denk olarak tarihin yeni bir evresini yaşamaktadır. Günümüzde dünya görüşü, kimlik ve tarihin yorumu, derinliğine değişmiştir. Tarih, çoğulcu bir görüşle yorumlanmaya başladı. Tarih kitapları serbest bırakıldı. Türk kimliği ideolojisi yanında veya ona karşı, yeni kimlikler seslerini yükseltmeye başladılar, etnik bilinçlenme sonucu azınlık tarihleri yazıldı ve heyecanla okunur oldu. Toplumda İslam kimliği güçlü biçimde kendini gösterdi, İslam tarih ve edebiyat eserleri rafları doldurmaya başladı. Bugün Doğu-Batı kültür ayrılığı toplumu ikiye ayırmıştır. Doğu ve Batı, iki aykırı görüş, her iki tarafta bir bağnazlık konusu olmuştur. Bize uzaktan bakan yabancı gözlemciler, Türk toplumunu kültürce bölünmüş, parçalanmış bir toplum olarak görmektedirler. Bu bölünmüşlük, kültür ve kimlik sembollerinde göze batacak kadar açıktır ve zaman zaman dramatik bir görünüş almaktadır. Bu tarihi realite karşısında kimlik yorumunda topluma önderlik edenler, tarihçiler sosyal bilimciler, siyasiler bu parçalanmayı körüklemek değil, bütünleşme yolunda çalışmalı, birlikte yaşama yollarını sağlayacak yeni formüller üretmelidir. Bu tarihi sorun bağnazlıkla, taraf tutmakla çözülemez. Bu yaklaşımda, özellikle tarihçi, bu topraklarda geçmiş ortak tarihimizi yeni bir görüşle yorumlamak zorundadır.
- Yazar: Halil İnalcık
- Makale Başlığı: Tarih ve Politika
- Kaynak: Kılavuz Aylık Kültür Dergisi, Mayıs 2006, Sayı: 38
- Kapak Resmi: Fikret Otyam
Sosyal Bilimler, “Türkiye Klasikleri” başlığı altında, Türkiye’deki sosyal bilimcilerin kendi alanlarında vermiş oldukları ve ilgili literatürde birçok akademisyen tarafından derslerde okutulan, üzerine tartışılan, sıklıkla atıfta bulunulan, nesilden nesile aktarılan metinleri okurlarına ulaştırmayı hedefliyor. Sosyal Bilimler, düzenli aralıklarla .pdf formatında bir “klasik” paylaşarak Türkiye Klasikleri dizisiyle Türkçe literatürü daha geniş bir okur kitlesine ulaştırmayı amaç edinmiştir. |